sunnuntai 18. joulukuuta 2011

18# Joulu aiheinen postaus

" Sauna ei syttynyt."

Huomenna ois tarkoitus mennä ostamaan joululahjoja. Nytki tässä ku mietin mun budjettia nii alkaa miettiä että mikä se on oikeesti se joulun idea.

Sillo ku oli skidi nii jouluhan oli heti synttäreiden jäkeen tärkein juhla ja sitä ootti aina iha satasella.
Pukille alettiin kirjotella jo marraskuun puolivälissä ja viimesellä viikolla ei nukuttu ollenkaan ku jännitti niin paljon. Joulupukin tulo oli ehdottomasti ihan koko joulun tärkein asia.
Ite soitin aina sinne joulupukin kuumaan linjaan ja lauloinki joskus.

Nykyään ku ei enää ite usko joulupukkiin ja muutenkin tietää tän systeemin, nii koko joulu tuntuu aika tyhmältä. Ei siinä mitään, mä tykkään ostaa kavereille ja perheelle lahjoja, (ja saada niitä ) ja koska mun pikkuveli uskoo joulupukkiin olen mäki tässä mukanan. Ja onhan se kiva kun näkee kuinka iloinen se on ku se saa lahjoja. Mutta mua jotenki jopa ärsyttää se kuinka paljon kaikki kaupat ja muut hyötyy tästä.  Ja mä en kestä joululauluja. Se on jotenkin inhottavaa kun niitä kuulee joka paikassa.
Itellä ku on se rippileiri nyt ens kesänä, nii joutuu kulkemaan kaiken maailman kirkoissa ja kauneimmissa joululauluissa muutenkin.


Sitten omalla tavallaan mua harmitta se kuinka joulun perinne hiipuu pikkuhiljaa pois.
Tosiaan sillo skidiniä oli kaikki perinteet. Aamulla nukuttiin pitkään ja sitte ku herättiin syötiin riisipuuroa. Sinne tungettiin tietenkin se kuuluisa manteli.
Sitte katottiin aina nää joulupukin kuumat linjat ja lumiukot ja sitte tuli joulupukki!
Sitte se lähti, syötiin ja avattiin lahjat.
Loppuilta jokainen touhuili lahjojensa kanssa ja siitä sitten pikkuhiljaa nukkumaan.

Nykyään ku mun velikin alkaa olla jo aika vanha, ( 8 vuotias, uskoo vielä ainakin jotenkin joulupukkiin ) ei perinteitä enää ole.
Ensinnäkin, me ollaan nyt ensinmäistä kertaa äidin luona joulu. Aina ennen ollaan oltu isin luona.
Koko ajatus tuntuu jotenkin oudolta.
Mutta joo niin tai näin, joulu tulee, halusin minä sitä tai en.

Okei, nämä kaks asiaa saattaa sotai vähän toisiaan vastaan, mutta ei minulla ole mitään joulua vastaan.
Inhottaa vain se joulun ns teollistuminen.




Tänään me haettiin joulukuusi isin luo ja touhuttiin muutenkin ulkona.
Iigor iha satasella onnessaan ku se saa olla irti.

+
Ja vaikka en joululauluista tykkää, tässä on mun ainut joulubiisi jota tykkään kuunnella.


2 kommenttia:

  1. joululaulut just kivoja! ja mä pelkään joulupukkia :(

    VastaaPoista
  2. kukin tyylillään, mua ne ärsyttää. joulupukin on joo vähä petoja

    VastaaPoista